Vi jobber med:

Easee

Teknologiselskapet Easee lanserte i 2018 sin første laderobot. Den er liten, smart og lekker å se på.

Laderoboten er norskprodusert, og den skal gjøre hverdagen til elbilbrukere enklere og rimeligere. Målet til Easee er å tilby ladeløsninger som tilfredsstiller både nåtidenes og fremtidens ladebehov. Easee startet sin reise i desember 2017, og tidlig i 2018 ble Data Respons kontaktet.

– Det tok ikke lang tid før vi bestemte oss for at det var Data Respons som var best egnet til jobben, forteller Jonas, CEO hos Easee. Den varme mottakelsen og måten Geir Senland og hans team behandlet oss på gjorde oss trygge nok til å legge babyen vår i deres hender.

Blant R&D Services sine utviklere har Torgeir og Øyvind vært en sentral del i utviklingen av laderoboten. Torgeir har lang erfaring, og etter 10 år i Data Respons har han mer kunnskap enn de fleste. Han jobber som hardwareutvikler, og har bistått Easee siden deres oppstart. Øyvind, en av Data Respons sine softwareutviklere, har de siste ni månedene bistått Easee med softwareutvikling.

Hva gjør dere for Easee?

– Vi i Data Respons utvikler både hardware og software for denne laderen og startet fra scratch i februar. Før sommeren var vi ferdig med et proof of concept som kunden var veldig fornøyd med. Vi gikk straks i gang med neste versjon, og i skrivende stund venter vi på 3. versjon av hardwaren, forklarer Øyvind, softwareutvikler hos R&D Services.

– Min oppgave i dette prosjektet har vært utvikling og testing av laderobotens hardware, forklarer Torgeir, spesialist hos R&D Services.

– Jeg jobber på motsatt side, med softwareutviklingen, tilføyer Øyvind. Her har min oppgave vært å skrive software som sviver i laderen, det vil si det som skal til for at laderen kan lade en elbil, samt kommunisere med omverdenen over internett. I tillegg til en del andre ting.

“Et utfordrende prosjekt med stor læringsgevinst.”

Øyvindprogrammerer

Selv om begge utviklerne har lang erfaring, har de støtt på noen utfordringer.

– Hovedutfordringen er at produktet er helt nytt, og utvikles fra bunn av – både hardware og software, forklarer Øyvind.

– Store strømmer, høy spenning, liten plass, mange ulike radiokretser, og omfattende regelverk for sertifisering, er en god blanding av utfordringene jeg har møtt, ramser Torgeir opp.

– Høyt tempo, nye teknologier og softwaredesign basert på usikker spesifikasjon. Å skrive software for hardware som også er under utvikling kan være utfordrende, tilføyer Øyvind.

Har dere lært noe nytt?

– Ja, man lærer stadig nye ting, forklarer Torgeir. Blant annet har jeg lært mer om design for store strømmer, høy spenning og bruk av radiokretser og antenner.

– I dette prosjektet har jeg fått bryne meg på software i nesten alle ledd i stacken – helt fra vi sampler spenningen i veggen til den presenteres i en nettleser, forklarer Øyvind. Av tekniske ting vil jeg trekke frem kombinasjonen Protocol Buffers + COBS-enkoding på seriellkommunikasjon. Det har vist seg å være en fleksibel og robust løsning i dette prosjektet.

Hva har vært høydepunktet med å jobbe hos Easee?

– Høydepunktet må være da vi ladet bilen for første gang, smiler Torgeir.

– Det morsomste for meg var å lade min egen bil med laderen for første gang, legger Øyvind til.

– Vårt samarbeid er beviset på at det går an å komme frem til et sykt bra resultat, selv på kort tid. Vi er svært takknemlig for bistanden Data Respons har gitt oss så langt, dette hadde ikke vært mulig uten dem og deres fantastiske team. Vi har allerede planlagt flere utviklingsprosjekter, og vi gleder oss til videre samarbeid med Data Respons, avslutter Jonas.

“Utfordrende prosjekt hvor vi har funnet mange gode løsninger underveis.”

Torgeirelektronikkdesigner
22 kW

Ladeboksen kan lade på både 1- og 3-fase og støtter lading opp til 22 kW. Den har Type 2 standard ladekontakt.

3 stk

Har du flere elbiler, så kan du koble opptil 3 stk ladebokser i serie. De vil da lastbalansere hverandre, slik at du hele tiden får maksimal ladestrøm.

69%

Den er 69% mindre og lettere enn andre elbilladere, med lignende funksjonalitet. Den veier kun 1,5kg! Dette betyr at vi sparer miljøet for minst 4 kilo kobber og plast per produserte lader.