fbpx
Select Page

Sterk i kroppen, smart i toppen!

På barneskolen var gymtimen en fryd og friminuttene var dagens høydepunkt. På ungdomsskolen og videregående ble man bedømt med karakter – og det å prestere ble en realitet.

Gymtimen

Fysisk aktivitet har mange fordeler – man får bedre konsentrasjon, blir mer glad og minsker stress. I tillegg sover man bedre og får mer overskudd. Så hvorfor slutter gymtimen med skolen? Og hvorfor er ikke fysisk aktivitet en like viktig del av hverdagen når man begynner å jobbe? Disse spørsmålene har ledelsen i Data Respons tatt tak i.

Sammen med tidligere proffsyklist Mads Kaggestad og Avantas Aktiv, har vi siden 2006 lagd vår egen «gymtime». Vi oppfordrer og tilrettelegger for fysisk aktivitet i alle former her hos Data Respons. Ukentlig har vi faste treninger som blant annet fotball, klatring, innebandy og spinning, i tillegg til jogging og utendørsaktivteter om sommeren. Gjennom året deltar vi også som et lag på større arrangementer som Holmenkollstafetten i Oslo, CPG halvmaraton i Danmark og Stoltzekleiven Opp i Bergen. Flere av våre ansatte tar også beina fatt og sykler til jobb.

Gymlærere

Vår arbeidsdag består av å løse krevende oppgaver for våre kunder. Vi vet at en sterk kropp også gjør hodet sterkere – derfor tilrettelegger vi for fysisk aktivitet på alle nivåer, både på og utenfor arbeidsplassen, slik at vi alltid kan yte vårt beste og levere de beste løsningene for våre kunder. Fysisk aktivitet er mer enn bare blodsmak i munnen og makspuls – det er mosjon og bevegelse. Det handler om å finne en aktivitet som passer for en selv, og trene regelmessig og få økt pulsen.

Hver avdeling har en «gymlærer» – en person som følger opp og motiverer de andre. Anna, Marius og Ole Kristian er tre av våre gymlærere og de har stor glede av fysisk aktivitet.

– Jeg merker helt klart at jeg må trene for å kunne prestere på mitt beste i hverdagen, og spesielt på jobb. Går det en uke eller to uten trening, så kjenner jeg merkbart at det blir vanskelig å sitte å prestere gjennom en vanlig åttetimers arbeidsdag, forteller Marius.

– Vi har en veldig stillesittende arbeidsdag og stort sett sitter vi foran PC-en og programmerer. Så for at hodet mitt skal fungere, så trenger jeg å trene – både for å fokusere bedre, men også for å kunne koble av og tømme hodet etter en lang arbeidsdag, legger Anna til.

– Man trenger ikke å pumpe jern eller ha makspuls for å være i fysisk aktivitet, man kan ta små grep i hverdagen som å ta trappen fremfor heisen, sykle til jobb eller gå om man har muligheten til det, avslutter Ole Kristian.