PROSJEKT
Del artikkel
Skrevet av: Arne Vollertsen for Data Respons
PROSJEKT
Del artikkel
Skrevet av: Arne Vollertsen for Data Respons
Ta en titt på bildet ovenfor. Hvis alt du ser er en kran og elektronikk, da ser du ikke hele bildet. Disse kranene er koblet til skyen via en gateway utviklet av Data Respons Solutions. Cargotec Gateway, som den heter, er nøkkelen til Cargotec sin reise mot digitalisering.
Vår kunde Cargotec er en av verdens ledende leverandører av lasthåndteringsløsninger. Cargotec og deres merkevarer Kalmar, Hiab og MacGregor er godt kjent innen lasthåndteringsindustrien for sine produkter, tjenester og løsninger for havner, til sjøs og på veien.
Selv om Cargotec allerede legger til rette for en smartere lastestrøm med sine markedsledende løsninger for lasthåndtering, er de hele tiden opptatt av å ta i bruk ny teknologi og omfavner industritrender som automatisering, robotikk, elektrifisering, samt andre forretningsområder nært knyttet til digitalisering.
For å oppnå målet om heldigitalisering er det en fundamental forutsetning at man kan koble til og kommunisere med alt utstyret i en havn, på et skip, eller kjøretøy – uansett hvor de måtte være plassert. Konnektivitet og kommunikasjon er altså nøkkelen for å åpne nye inntekstrømmer fra fjernovervåkning, smarte tjenester, prediktivt vedlikehold, osv.
Det er her Cargotec Gateway kommer inn i bildet. Cargotec henvendte seg til Data Respons for ekspertkunnskap og spesialistkompetanse om hvordan de skulle koble alle produktene sine til et felles nettverk – og dette på tvers av produktmangfoldet til de forskjellige merkene til Cargotec.
Anders Jansson, salgsdirektør for Data Respons Solutions Sverige utdyper:
– Opprinnelig ba Cargotec oss om å designe en standard gateway for å koble til lastebilkranene produsert under Hiab-merket deres. Mens vi forberedte prosjektet, valgte Cargotec å øke fokuset deres på digitalisering. Denne avgjørelsen gjorde at vi kunne utvide omfanget, og designe en gateway som passer til nesten alle produkter på tvers av alle Cargotec-merkene. Vi har designet all maskinvaren og en stor andel av programvaren til Cargotec Gateway.
Modellen heter CE-IMX6-01, og med den har Data Respons designet en gateway som tar allsidighet og robusthet til det ekstreme – alt etter kravspesifikasjon fra kunden.
Robustheten til enheten er bemerkelsesverdig, og den er bygget for å tåle alvorlige mengder juling. Dette inkluderer bl.a. et driftstemperaturområde fra -40°C til +80°C, vask med høytrykkspyler, og motstandsdyktighet mot salttåke. Alt dette for å kunne fungerer under ekstreme forhold i all slags vær.
På toppen av det hele kan Cargotec Gateway regnes som «teknologisk flerspråklig». Den kan kommunisere via Bluetooth, WiFi, ethernet, og har et 4G-modem for tilkobling til mobilnettet nesten hvor som helst på kloden. Cargotec Gateway er sertifisert i mer enn 45 regioner, og kan kobles til telenettverk med et innebygget e-SIM-kort, en dedikert brikke med samme funksjonalitet som et vanlig fysisk SIM-kort.
Image: Cargotec
Men, robusthet og global konnektivitet er ikke de eneste funksjonene som gjør Cargotec Gateway til en milepæl i Cargotec sin reise mot industriell digitalisering. Hvis den ikke hadde passet inn i Cargotec IoT-økosystemet, hadde den ikke vært mye verdt. I den forbindelsen har Data Respons tatt på seg rollen som Cargotecs utviklingspartner med et ansvar som er mye mer omfattende enn design og utvikling av en markedsledende og fremtidsrettet gateway.
Hans Christian Lønstad, CTO i Data Respons Solutions forklarer:
– Vi har jobbet tett med Cargotecs ingeniører og dataspesialister for å finne de beste tekniske løsningene fra kranen til skyen. Problemene vi har jobbet med strekker seg langt utover rene tekniske problemer knyttet til gateway’en. Sammen har vi oppnådd en forståelse av hvordan man kan kombinere maskinvare og programvare på forskjellige nivåer for å få IoT-økosystemet til å fungere som en helhet. Vi har opptrådt – og vil fortsette å opptre som rådgivere for hvordan hele systemet skal oppføre seg for å kunne leve opp til Cargotecs langsiktige planer og visjoner om IoT.
Ifølge Hans Christian Lønstad har det vært denne helhetlige tilnærmingen som har vært nøkkelen til suksess for utviklingen av Cargotec Gateway, hvilket gjenspeiler seg i det store volumet som nå produseres.
Det overordnede målet er å håndtere de økende lastevolumene som krysser kloden, og samtidig minimere innvirkningen på miljøet. Og siden Cargotec betjener bransjer som både står for brorparten av verdens bruttonasjonalprodukt, men også klimautslipp, kan dette gjøre en enorm forskjell.
Image: Cargotec
Tuomas Martinkallio, Director Digitalisation, Kalmar Mobile Solutions:
– Digitalisering er en strategisk kamp Cargotec må vinne. Målet vårt har vært å få alt utstyret vårt oppkoblet og på nett, på tvers av alle Cargotec-merker. Og det er det vi har oppnådd. Digitalisering er et av de viktigste initiativene i Cargotec, og for tiden er nettverkstilkobling tilgjengelig for 99 prosent av utstyret vårt.
– Digitalisering muliggjør nye forretningsmodeller og tjenestetilbud, og målet er at 40 prosent av nettosalget vårt skal komme fra programvare og tjenester. Konnektivitet er et viktig verktøy for å introdusere nye typer digitale produkter til våre kunder, slik at vi kan forbedre både drift og sikkerhet. Det vi har som mål er å tilby nye typer tjenester til markedet. Vi ønsker å utvikle verdifull virksomhet på toppen av konnektivitet og data. Konnektivitet er nyttig, men har ingen verdi i seg selv. Magien skjer først når vi kan tilføre verdi basert på data.
– For eksempel har Hiab utviklet programvaretjenesten HiConnect, som gir utstyrseieren sanntidsdata om utstyrets drift og tilstand. Kalmar har Kalmar Insight, et resultatstyringsverktøy for driften av lasthåndtering.
– Cargotec Gateway er det avgjørende elementet her. Vi trengte en fleksibel gateway som kunne passe til nesten alle våre produkter, og som måtte tåle tøffe miljøer og ha global konnektivitet. Dessuten måtte gateway’en være kostnadseffektiv, og oppfylle de samme høye kvalitetsstandardene som resten av våre markedsledende produkter.
– Virksomhetene under Cargotec-paraplyen er ganske forskjellige. Det betyr at vi noen ganger har behov som er fullstendig motstridende. Først og fremst trengte vi en partner som kunne forstå behovet for fleksibilitet og som kunne gi oss de rette tekniske løsningene. Derfor har vi valgt Data Respons.
– Med den tekniske infrastrukturen på plass jobber vi nå med dataene vi samler inn. Vi bruker dataene til å gjøre analyser for å skape merverdi. Vi føler virkelig at dataene er verdifulle, og begynner å få en god forståelse av hva som skjer med utstyret vårt. Der er vi veldig sterke, etter min mening. Når vi kombinerer vår R&D-forståelse med faktiske driftsdata, kan vi virkelig levere tjenester med stor verdi til våre kunder.
R&D Manager