PROSJEKT
Del artikkel
Skrevet av: Arne Vollertsen for Data Respons
PROSJEKT
Del artikkel
Skrevet av: Arne Vollertsen for Data Respons
Når det kommer til salg og markedsføring av et produkt er hver eneste detalj viktig: Innpakning, logo, promoteringsvarer, reklamemateriell, etc. For å sikre at produktet er lett gjenkjennelig trenger man det markedsføringseksperter kaller en enhetlig merkevareprofil. Farger, logoer, former og grafiske profiler må være homogene i alle former for markedsføring. Nøkkelen for å oppnå dette er de digitale arbeidsmetodene utviklet av Esko-Graphics.
Det hele handler om at innpakningen forteller en historie som engasjerer. Esko-Graphics er eksperter på digitalisering av forsyningskjeden for innpakning, og tilbyr et bredt utvalg av programvare og maskinvare for å realisere en enhetlig merkevareprofil og effektiv arbeidsflyt.
Se for deg utfordringen med å sikre riktige farger, former og materialer for et bredt spekter av materiell: utstillinger i butikk, etiketter, pappesker, vareprøver, promotering, med mer. For å få til dette kreves avansert programvare og maskinvare med utrolig høy presisjon. På toppen av det hele skal også disse verktøyene være effektive og brukervennlige for operatøren.
I tillegg til et utvalg av programvare for designere, markedsførere og innpakningsprodusenter tilbyr Esko-Graphics flere avanserte maskinvareprodukter, blant annet en serie med høypresisjons-kappeverktøy som heter “Kongsberg Cutting Tables”. Disse sofistikerte kappeverktøyene arbeider med høy hastighet og kan produsere blant annet etiketter, esker, plakater og skilter. Verktøyene styres med et spesialdesignet program som heter “i-cut Production Console”.
i-cut Production Console ble nylig relansert med et redesignet brukergrensesnitt som skal være mer effektivt og intuitivt å bruke. Utvikleren Malén Barstad fra Data Respons R&D Services bidrar til å forbedre konsollen, og oppdaterer den med nye funksjoner.
Esko-Graphics i-cut Production Console.
– Jeg er del av et team som består av elektronikk- og programvareutviklere, samt dedikerte testere. Vi møtes tre ganger i uken for å gå igjennom våre oppgaver. Vi jobber tett, og jeg er i konstant dialog med testerne spesielt. Når jeg er ferdig med en ny funksjon sendes det med en gang videre til en tester som verifiserer at komponenten fungerer som den skal. De tester ting fortløpende og gir meg tilbakemelding dersom noe er galt, eller kan forbedres.
– Testing er faktisk utrolig viktig. For eksempel, her forleden hadde jeg oversatt et stykke C++ kode til C# som fungerte fint i simulatoren jeg brukte. Men, da de testet koden i Kongsberg på det faktiske kappeverktøyet, fungerte det ikke. I samarbeid med testerne fant vi rotårsaken til feilen, og fikk rettet opp i koden.
«Jeg reiste til Esko-Graphics for å se nærmere på robotene og lære mer om hvordan de fungerer. En av dem hadde en gripefunksjon, dvs. en gigantisk robotarm som grep fast i papplater med vakumbaserte sugekopper. Den tok tak i de store papplatene og la de presist på kuttebordet. Det syntes jeg var veldig stilig!»
Programmerer
Malén ble opprinnelig håndplukket til dette oppdraget på grunn av hennes ferdigheter innen C++ og C#. Ettersom den delen av kodebasen som var skrevet i C++ begynte å bli gammel, ble det bestemt å oversette koden til C#. Da denne oppgaven var ferdig fortsatte Malén med å oppdatere brukergrensesnittet til konsollen, dvs. fikse gamle feil, forbedre eksisterende design, samt legge til ny funksjonalitet i henhold til ønsker fra brukerne. Siden nye programvareoppdateringer slippes jevnlig for i-cut Production Console, kan mindre forbedringer og feilrettinger rulles ut fortløpende.
En ny funksjonalitet som Malén har jobbet på er en dialogboks for å legge til egne materialer, i tillegg til de mest brukte standardmaterialene som papp, papir og limfilm.
– Egentlig finnes denne funksjonaliteten allerede i eksisterende brukergrensesnitt, men den implementasjonen jeg jobber med nå vil være vesentlig enklere, mer brukervennlig, og lettere tilgjengelig.
«Malén har vist sterk selvstendighet i sitt arbeid, og har på kort tid tilegnet seg god kunnskap om kodebasen vår. Hun har raskt blitt et verdifullt teammedlem, noe som er enda mer imponerende med tanke på at hun ikke har vært i stand til å jobbe på kontoret hos oss på grunn av Corona-restriksjoner»
Chief Engineer Esko-Graphics
Malén har en mastergrad i robotikk fra universitetet i Sheffield, og ble imponert av noen av robotene på Kongsberg.
– Jeg reiste til Esko-Graphics for å se nærmere på robotene og lære mer om hvordan de fungerer. En av dem hadde en gripefunksjon, dvs. en gigantisk robotarm som grep fast i papplater med vakumbaserte sugekopper. Den tok tak i de store papplatene og la de presist på kuttebordet. Det syntes jeg var veldig stilig!
Malén har jobbet hos Data Respons R&D Services siden november 2018, og har i tillegg til jobben hos Esko-Graphics hatt flere oppdrag for selskaper innen energisektoren.
R&D Manager