PROSJEKT
Del artikkel
PROSJEKT
Del artikkel
«Stopp luftlagring, start varelagring» er mottoet til kube-lager og lagerrobot pioner AutoStore. Det norske selskapet utvider grensene innen logistikk ved å utvikle automatiske lagrings- og innhentingssystemer, med kasseplukkende roboter på kryss og tvers på toppen av en gigantisk Rubics Kube. Utviklere fra Data Respons R&D Services assisterer AutoStore sitt interne utviklingsteam.
Mer enn 850 AutoStore systemer og 37.000 roboter er opptatt 24/7 verden rundt, og muliggjør automatisert lagerdrift og superrask levering fra nettbutikker. Optimalisering av lagerplass er i fokus, i tillegg til fart og effektivitet. Som de sier i AutoStore: «Bortkastet plass er en ting fra fortiden», og deres system av roboter i et rutenett på toppen av en gigantisk kube bestående av lagringskasser, er i bruk hos flere av verdens største og mest effektive lagerbygninger.
AutoStore gjennomfører kontinuerlig utviklingsprosjekter, for eksempel relatert til VLS (Very Large Systems), hvor målet er å styre mange flere roboter samtidig enn det som er mulig i dag. Disse veldig store infrastrukturene krever økt pålitelighet for alle komponentene i systemet for å redusere nedetid. Et annet utviklingsområde er å tilpasse AutoStores teknologi til dagligvaresektoren og kjølelagre. Dette krever robustifisering av maskinvaren og elektronikken for å håndtere lave temperaturer og kondens. Ingeniørene fra Data Respons, som for øyeblikket assisterer AutoStore sitt utviklingsteam, fokuserer riktignok på noe helt annet: nemlig forbedring av grensesnittet mellom lagerroboter og mennesker.
Øystein Gjerdevik, sjef for AutoStore R&D Port- og Plukkegruppe forteller:
– Når våre roboter har funnet kassen med varen som er bestilt, leverer de den til en arbeidsstasjon. I AutoStore kaller vi arbeidsstasjonene for porter. Det er her hvor en operatør plukker opp varen fra kassen og plasserer den i en fraktemballasje.
– Vi har en rekke porter i vår portefølje, laget for ulike krav. For øyeblikket fokuserer vi på den vi kaller ConveyorPort. Dette er den enkleste av våre arbeidsstasjoner, og den har vært med oss nesten helt siden begynnelsen. Nå jobber vi med å oppgradere og redesigne den, og det er her Data Respons kommer inn.
Ifølge Gjerdevik er fordelen ved å engasjere utviklere fra Data Respons i dette arbeidet deres evne til å bidra med egne idéer og forslag. Og ikke minst at de faktisk er fullstendig integrert i AutoStore sitt eget utviklingsteam.
– Det er vanskelig å sette bort denne typen oppgaver til tredjeparter. Vi starter vår utviklingsprosess veldig tidlig. Vi vet hva vi ønsker å oppnå, men på det tidspunktet, har vi ikke mulighet til å definere den eksakte tekniske løsningen på alle problemer. Vi jobber med en fleksibel tankegang og ved prøving og feiling. Og det er ikke noe du kan definerer i en arbeidspakke og sette bort.
– Denne metoden fungerer veldig godt for oss internt, og det er derfor vi er så glade for å ha Data Respons-folkene med i teamet vårt. De jobber sammen med oss som fullverdige teammedlemmer. De er kompenente utviklere med mange idéer, og de er ikke redde for å foreslå alternativer til det vi kommer på selv.
Data Respons-teamet tenker nytt rundt ConveyorPort på mange nivåer. For eksempel gir de den en grundig teknisk oppgradering. Elektronikken blir redesignet, og på den mekaniske siden blir konvensjonelle elektriske motorer byttet ut med børsteløse og dermed slitasjebestandige alternativer. Nye sensorløsninger blir også implementert, og brukergrensesnittet til arbeidsstasjonen blir omarbeidet og forbedret. Ergonomi er viktig, slik som justerbar arbeidshøyde, vipping av kasser for enklere håndtering med mer.
En annen prioritering er å gjøre den neste generasjonen ConveyorPort modulær. Modularitet er et grunnleggende AutoStore-designprinsipp, som gjør det enkelt og raskt å for eksempel fjerne en ødelagt robot fra rutenettet og erstatte den med en ny. Modularitet er kritisk for å sikre maksimal effektivitet og oppetid for systemet. Når det kommer til porter, spesielt på mindre lokasjoner med kun en eller to porter, kan porten bli et smertepunkt hvis den feiler. For å eliminere den flaskehalsen er målet for den neste generasjonen ConveyorPort å kunne erstatte hele porten på 15 minutter.
Og til slutt, det nye designet begrenser operatørens tilgang til farlige bevegelige deler slik som belter og tannhjul.
– Utviklerne fra Data Respons bidrar til å løse alle de tekniske utfordringene som er nevnt, og jeg vil gjerne rose dem. De er høyt kompetente, og tar med mange idéer og kreativitet til bordet. Og selv om dette kun er ett av mange utviklingsprosjekter her hos AutoStore, vil jeg være overrasket hvis vi ikke kommer til å fortsette og samarbeide med Data Respons når vi trenger ytterligere utviklingsressurser til å supplere våre egne utviklingsteam.
R&D Manager