PROSJEKT
Del artikkel
PROSJEKT
Del artikkel
For mange nyutdannede kan overgangen fra universitetet til den første jobben føles stressende. Derfor gjør vi i Data Respons R&D Services flere tiltak for å styrke de unge talentene og sikre dem en optimal start på arbeidslivet, blant annet gjennom tett samarbeid mellom junior– og seniorutviklere.
Spranget fra skolebenken til arbeidslivet kan være utfordrende for en nyutdannet ingeniør. Man er usikker på om man har de nødvendige kvalifikasjonene og evnene som trengs. Denne usikkerheten håndterer vi hos Data Respons R&D Services på flere måter. Blant annet gjennomfører vi et grundig onboarding-program og tilbyr skreddersydde kurs, f.eks. i Embedded Linux og C++, som sikrer den rette kompetansen til oppgavene ute hos kunden.
Spesielt ett tilbud til våre kunder er blitt mer og mer populært de siste årene. Det dreier seg om et junior/senior-konsept, der kundene blir tilbudt et utviklerteam bestående av en kombinasjon av nyutdannede og erfarne utviklere. Konseptet har blitt svært positivt mottatt. Selv de kundene som i starten var skeptiske, har gitt positive tilbakemeldinger etter å ha prøvd det ut.
Det begynte for tre år siden, da en av våre store kunder kontaktet oss for å leie inn fem erfarne utviklere. På det tidspunktet kunne vi imidlertid kun tilby to seniorutviklere med den ønskede erfaringen.
Som alternativ tilbød vi istedenfor noen av våre nyansatte juniorutviklere til en lavere timepris. Dette takket kunden ja til, og valgte å leie inn syv av våre juniorer til prosjektet, i tillegg til de to erfarne utviklerne. En viktig del av den avtalen var at de to seniorene skulle fungere som mentorer og veilede de nye.
Prosjektet ble en suksess. Spesielt ble kunden positivt overrasket over hvor hurtig juniorutviklerne tok ansvar og kunne levere godt og effektivt i prosjektet. Denne suksessen gav oss inspirasjon til å utfordre flere av kundene våre og tilby dem tilsvarende utviklerteam med en kombinasjon av juniorer og seniorer.
Kundene har tatt veldig godt imot tilbudet og vi har fått utelukkende positive tilbakemeldinger og veldig gode referanser. Kundene ble overrasket hvor raskt de nyutdannede utviklerne gled inn i hverdagen. De tok ansvar, arbeidet selvstendig og leverte kvalitet i prosjektene.
Siden starten for tre år siden har initiativet vært en suksess. Nå håndterer et junior/senior-team over halvparten av oppdragene Data Respons R&D Services gjør ute hos kunder.
Data Respons har også en del oppgaver der utviklingen foregår in-house. Ofte er dette nøkkelferdige prosjekter hvor Data Respons R&D Services tar ansvar for alle faser fra kravspesifikasjon til designverifikasjon, produktvalidering og sertifisering. Når vi får muligheten til å stå for design og implementasjon, sitter vi også med nøkkelen til å bruke våre nyutdannede utviklere på en optimal måte. En senior får ansvar for å dele opp designet i håndterbare oppgaver og følger opp arbeidet som mentor samtidig. Vi ser at de nyutdannede raskt vokser i slike roller, og det tar ikke lang tid før de både presterer og leverer utover hva man kan forvente.
Det tette samspillet mellom junior og senior er avgjørende i våre prosjekter. Typisk arbeider vi etter Agile- og Scrum-metodikk, med korte sprinter, hvor teamet hver uke får tildelt nye oppgaver. Seniorene som er tilknyttet prosjektet holder på den måten en tett dialog med juniorene og kan gi dem klare, avgrensede oppgaver som passer til deres erfaring og faglig nivå.
Samtidig tar kundene også ansvar for å integrere juniorene i hverdagen på arbeidsplassen. Det er viktig at kunden bistår med å gi juniorutvikleren oppgaver som passer kompetansenivået. Ofte tar en av kundens mer erfarne medarbeidere også rollen som mentor for den nyutdannede.
I september starter 25 nyutdannede utviklere i Data Respons R&D Services. Mange av dem vil starte på deres første prosjekt i et junior/senior-team, hvor to til tre nyutdannede typisk tildeles med en senior utvikler med 5 års erfaring eller mer som mentor.
Vi er glade for at våre kunder har tatt så godt imot dette konseptet, som sikrer nyutdannede utviklere en optimal start på arbeidskarrieren. Junior/senior – det er en suksesshistorie vi er stolte av i Data Respons R&D Services.
– Jeg startet i Data Respons R&D Services i september i fjor, umiddelbart etter endt utdanning. Jeg startet direkte på et prosjekt første dag på jobben. Men det gikk veldig fint, fordi jeg kunne støtte meg på min mentor. Han hjalp meg en del i starten. Det var mange ting som var helt ukjent for meg, men det var godt å ha en person i bakgrunnen som kjente både kunden og Data Respons svært godt.
– For tiden har jeg et fast tidspunkt hver dag hvor jeg tar en kaffeprat med min mentor. Vi bruker ca. en halvtime på å snakke om aktuelle ting. Hvis jeg har noen tekniske spørsmål knyttet til det prosjektet jeg jobber på, så tar vi dem der.
– På våre daglige kaffemøter har vi også fokus på et mer generelt tema, som er viktig når man jobber med elektronikkutvikling. Det handler om signalbehandling, og på møtene går mentoren min igjennom noen tekniske emner omkring signalbehandling. Vi har kjørt kurs i signalbehandling i flere måneder nå, og på den måten lærer jeg noe nytt hele tiden.
– Jeg er glad for at Data Respons R&D Services har en sterk kultur for kunnskapsdeling. Det er ikke alle virksomheter som har det. Mentor-ordningen er et godt eksempel på delingskulturen i R&D Services, og når jeg blir senior-utvikler om et par år kunne det vært spennende å selv bli mentor for noen nyansatte.
– Jeg startet i Data Respons R&D Services i oktober i fjor, men begynte allerede sommeren før oppstart med kursing på egenhånd i C++. Etter oppstart gikk det hovedsakelig i kursing i C, et nytt programmeringsspråk for min del.
– Jeg kom deretter relativt fort over på prosjekt hos Kongsberg Maritime (KM). Rammen for min arbeidsdag var tydelig definert av både Data Respons og kunden ved oppstart, der jeg fikk to mentorer, en fra Data Respons og en fra Kongsberg Maritime.
– Det å bli dratt inn i samtaler om prosjektet, til og med før det var signert, bidro til en “boost” som nyansatt, med følelsen av litt ekstra ansvar for oppdraget.
– Mine mentorer har for eksempel vært svært hjelpsomme i forbindelse med å flytte kode over fra utviklingsmiljøet på egen PC og til faktisk hardware fra KM. Alternativet hadde vært å bruke lenger tid på egenhånd for å fikse det.
– Mentorene har også vært lett tilgjengelig i forbindelse med mindre problemer eller nye utfordringer jeg har møtt på (oppgradering av SW, “nybegynnerfeil”, SW/VHDL samspill), og gjort det vesentlig enklere for meg å utføre jobben som kunden ønsker.
– Det er morsomt å se at koden jeg skrev på høsten 2020 fungerer i produktet i dag, til tross for redusert forståelse av helheten i prosjektet den gangen. Det viser at oppfølgingen og oppgavebeskrivelsen den gang var svært god.
R&D Manager